Het is alweer tijd voor de 8e editie van de FuckUp Night in Nijmegen. FuckUp Nights zijn populair over de hele wereld. Op deze avond vertellen ondernemers en bestuurders uit regio Nijmegen over hun grootste blunders gedurende hun carrière. Meld je aan en leer van hun fouten!

Op deze avond staat het maken van fouten centraal. Het zal je duidelijk worden dat iedereen fouten maakt en dat het maken van fouten een factor is voor succes! Een mooie leerschool dus.

StartUp Nijmegen en HAN Centrum voor Ondernemerschap presenteren wederom een diverse, leuke en interessante line-up van sprekers. Tijdens deze avond vertellen Mark Bos (Press Play), Petra Benink (Rescope BV & Reparts BV), Rob Verhofstad (Hogeschool Arnhem & Nijmegen) en Jeanne van Ittersum (Trash’ure Taarten) over de grootste misstappen van hun carrière.

Ben jij benieuwd wat zij hebben geleerd van deze fouten? Meld je dan, volledig gratis, aan!

FuckUp Night Tickets, di, 22 nov. 2022 om 19:00 | Eventbrite

Locatie: Radboud Universiteit, Elinor Ostromgebouw, zaal C

  • Inloop: 18:30 uur
  • Start programma: 19:00 uur
  • Einde programma: 21:00 uur
  • Borrel: 21:00 uur tot 23.00 uur

Dit evenement is een samenwerking tussen StartUp Nijmegen en HAN Centrum voor Ondernemerschap en mede mogelijk gemaakt door SNS Bank (afdeling Nijmegen).

Op woensdag 23 november van 15.30 tot 17.00 uur organiseert BG.legal een seminar over cybersecurity. Wilt u ook weten hoe u zich juridisch goed en adequaat kunt voorbereiden op een cyber incident en de (juridische) gevolgen daarvan? 

De gevolgen van een hack bij bedrijven worden steeds groter. Bedrijven zijn namelijk steeds meer afhankelijk van data en automatisering ten behoeve van hun bedrijfsvoering. Dat betekent dat hackers een enorme impact kunnen hebben. Dat hier dan ook meer aandacht voor moet zijn in de gehele organisatie is echter nog steeds niet altijd goed doordrongen bij verschillende onderdelen van organisaties, van een bestuur, directie, raad van toezicht en de medewerkers. Aanvullend zijn er steeds meer verzekeraars die er inmiddels alleen nog maar op rekenen dat het niet een kwestie is van óf het gebeurt maar wanneer het gebeurt.

Frederick Droppert, jurist bij BG.legal, neemt de deelnemers mee in de verschillende stadia:

(1) preventie, het nemen van juridische beschermende maatregelen

(2) respons, wat te doen gedurende een cyberaanval

(3) nasleep, want na het afwenden of afwikkelen van een cyberaanval is het werk helaas nog niet klaar en dient nagedacht te worden over te nemen stappen ren behoeve van een leerproces en eventuele schadeafwikkeling.

Hierbij zal hij overzichtelijk en duidelijk uiteenzetten hoe daar aandacht aan te schenken, welke belangen daarbij naar voren komen en met concrete voorbeelden van acties die kunnen worden genomen om jezelf tegen een cyberaanval te beschermen.

Daarnaast zal ethisch hacker Marijn van der Laan, partner bij Cardan, het hebben over de real-world scenario’s van wat er kan gebeuren en hoe bewustwording kan helpen om je als organisatie beter te wapenen. De expertise van Cardan zit hem – onder meer – op het vlak van ethisch hacken en organisaties sterker maken in hun cyberweerbaarheid.

Kortom, een middag waar BG.legal hoopt nog meer organisaties te kunnen activeren om meer te ondernemen in een constant veranderende wereld ten behoeve van het voorkomen dan wel minimaliseren van cyber incidenten!

Deelname is kosteloos.

Datum: 23 november 2022

Tijd: 15.30 – 17.00 uur

Locatie: Auditorium BG.legal, Lekkerbeetjesstraat 6, 5211 AL ’s-Hertogenbosch.

Sprekers:

  • Frederick Droppert, jurist bij BG.legal
  • Marijn van der Laan, ethisch hacker

Meer informatie/aanmelden kan via https://bg.legal/event/seminar-cybersecurity

Om geregistreerd modelrecht, de bescherming van de uiterlijke vormgeving van uw uitvinding, tijdig te regelen moet u op uw qui-vive zijn. De indiening moet namelijk in orde zijn voor u ermee naar buiten treedt. En dat terwijl als u niets doet er automatisch een modelrecht ontstaat wanneer uw product op de markt komt. Waarom zou u dan toch kiezen voor geregistreerd modelrecht?

MODELRECHT: TWEE SMAKEN

Met modelrecht kunt u het ontwerp, de uiterlijke vormgeving of design van uw uitvinding beschermen. Een ander mag dit dan niet namaken. Er zijn twee smaken bij het modelrecht: ongeregistreerd en geregistreerd modelrecht.

Het ongeregistreerde modelrecht ontstaat automatisch wanneer uw product binnen de EU op de markt komt. Neem bijvoorbeeld het uiterlijk van een nieuw koffiezetapparaat dat u heeft ontwikkeld. Bij het verschijnen van het apparaat bent u automatisch drie jaar beschermd tegen copycats die willens en wetens uw design namaken. Daar hoeft u niets voor te doen behalve het op de markt te brengen in de EU. Lekker makkelijk. Of toch niet?

Bescherming via geregistreerd modelrecht, daarentegen, vraagt een indiening vooraf. U moet, samen met een modelgemachtigde, een modelaanvraag indienen met tekeningen die duidelijk het eigen karakter van het design van uw koffiezetapparaat laten zien. Als u eenmaal door deze procedure heen bent, zijn de mogelijkheden met een geregistreerd modelrecht in vrijwel alle gevallen beter dan ongeregistreerd modelrecht. Bent u dus vooraf op uw qui-vive dan plukt u daar later de vruchten van.

VOORDELEN GEREGISTREERD MODELRECHT

Drie jaar bescherming zonder er veel moeite voor te doen klinkt aantrekkelijker dan tijd en geld steken in een aanvraag voor geregistreerd modelrecht. Toch raad ik u van harte aan om dat wel te doen en voordat u uw product op de markt brengt goed na te denken over uw keuze. Ik leg u uit waarom.

Allereerst is drie jaar een krappe periode. Maar wat het vooral onvoordelig maakt om niet te registeren is dat u bij ongeregistreerd modelrecht moet aantonen dat een namaakversie van uw product echt ontleend is aan uw ontwerp. En dat is nog niet zo makkelijk. Een andere uitvinder kan hetzelfde idee hebben gekregen, het kan per ongeluk of toeval zijn dat het design hetzelfde lijkt. Mocht er sprake zijn van willens en wetens kopiëren, moet u dat alsnog juridisch bewijzen.

Bij geregistreerd modelrecht heeft u deze discussie niet. Of het nu per ongeluk of expres hetzelfde design is: u heeft de rechten. Een ander kan alsnog het op hetzelfde idee komen, maar u hoeft niet aan te tonen dat hij geïnspireerd is door u. Als de ander later is met het ontwerp, heeft die gewoon pech. Verder geldt het geregistreerd modelrecht 5 jaar, waarna u nog 4 keer kunt verlengen met 5 jaar, tot een maximum van 25 jaar.

RECHT AAN UW KANT

Het modelrecht geldt voor het design van alle gebruiksvoorwerpen: van tuinmeubels tot staafmixers en van draadloze oortelefoons tot opladers. Precies al die dingen die bijvoorbeeld via Bol.com te koop zijn via legio aanbieders. Met geregistreerd modelrecht stapt u makkelijker naar een partij als Bol.com met de afbeeldingen van uw geregistreerde modelrecht. Dan is het snel duidelijk dat de partij die hetzelfde koffiezetapparaat probeert te verkopen, het recht niet aan zijn kant heeft. Dat heeft u wel.

Webshops branden hun vingers niet zo graag aan dit soort gevallen van inbreuk en kijken daarom simpelweg naar wie het modelrecht heeft. De verkoper zonder geregistreerd modelrecht heeft dan vaak het nakijken.

MODELRECHT: MAAK EEN BEWUSTE KEUZE

In vrijwel alle gevallen is geregistreerd modelrecht de beste keuze. In de modebranche, waar grote aantallen kledingstukken per collectie op de markt worden gebracht, kiest men vaak voor ongeregistreerd modelrecht. Vanwege de grote aantallen en de korte tijd waarin een kledingstuk op de markt is, is dat een logische keuze. Voor het leeuwendeel van andere producten is dat het niet.

Wat u ook kiest, zorg dat u een bewuste keuze maakt. Tot een jaar na het verschijnen van uw product kunt u nog modelrecht aanvragen, tenzij een ander dat inmiddels gedaan heeft. Bepaal dus vooraf uw strategie, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Every single day, all day long, we make extensive use of our memory. At what time was that meeting again? Did we close the fridge at home properly this morning? A failing memory can trouble our everyday tasks, while a great memory can greatly ease our lives, for example in memorizing a list or learning a new language. There are many things that can influence memory development during our upbringing, but also in adulthood its performance might change over time. How does the brain handle this on a neuronal level? Can anything be done to boost memory performance? And why is it that we don’t have memories from before the age of four?

On Tuesday November 8th, memory experts Freyja Ólafsdóttir and Boris Konrad of the Radboud University will introduce us to the wonders of memory. Ólafsdóttir takes a fundamental approach, implementing a range of techniques that allow the investigation of single neuron activity and their embedding in neuronal network patterns. In this way, she investigates the development of spatial and episodic memory in rodents. Konrad, on the other hand, studies the neuronal principles underlying memory enhancement in humans and the advantages of different memory strategies. Moreover, he investigates the effects of modern technology on our brain. The inspiring musical presence of Punch! will make this a night to remember (with ease)!

scientists /8pm Freyja Ólafsdóttir (RU) and Boris Konrad (RU)

music /7.30pm  Punch!

moderator          Cees Leijenhorst

time                    Tuesday November 8th 2022, 7.30/8 – 10 pm
venue            
    The Shamrock, Smetiusstraat 17 in Nijmegen

admission          free admission (no reservation)

language            English

info                     www.sciencecafenijmegen.nl

Samen Kwiek: een gebruiksvriendelijk, duurzaam en regionaal digitaal dienstenplatform voor zorg en welzijn. Het doel is om zorg en welzijn in Gelderland-Midden dichterbij te brengen en zo de levenskwaliteit van inwoners te verbeteren. De Gemeente Lingewaard, Stichting Welzijn Lingewaard, Rijnstate en Health bouwen het platform vanuit het Europese project dRural. Nu komt het moment waarop nog meer partijen mee kunnen doen en mee kunnen werken. Partijen die geselecteerd worden om mee te werken aan het platform ontvangen hiervoor een subsidie van € 5.000,- of € 50.000,- (afhankelijk van de bijdrage aan het platform). Inschrijven kan tot 15 januari 2023 via: https://samenkwiek.nu/page/meedoen/

Met het nieuw te bouwen platform, zorgen we voor betere zichtbaarheid en samenwerking tussen de nulde lijn (waaronder sociaal domein en welzijn), eerste lijn (waaronder huisartsen en fysiotherapeuten), en tweede lijn (zoals het ziekenhuis). Door laagdrempelig in te zetten op preventie, voelen mensen zich gezonder en fijner en voorkomen we dure (ziekenhuis)zorg.

Bouw mee!

Schrijf u in vóór 15 januari 2023. Partijen die geselecteerd worden om mee te werken aan het platform ontvangen hiervoor een subsidie van € 5.000,- (deelnemers) of € 50.000,- (mede-ontwikkelaars). Wij zoeken verschillende partners die samen met ons het platform willen ontwikkelen, hun diensten willen aanbieden of zorgsystemen of andere applicaties willen integreren. We zoeken specifiek naar deze organisaties:

Zorgpartijen:

  • Nulde lijn: sociaal domein & welzijnsorganisaties, wandelgroepen, aanbieders van beweegactiviteiten
  • Eerste lijn: zorgpartijen, bijvoorbeeld huisartsen, psychologen, fysiotherapeuten, logopedisten, thuiszorg, diëtisten, podotherapeuten
  • Tweede lijn: zorgorganisaties, bijvoorbeeld ziekenhuizen

Bedrijven met zorgoplossingen, bijvoorbeeld:

  • Organisaties die data/informatie genereren of verwerken in het sociaal en zorgdomein of informatie toevoegen aan het platform
  • PGO-bedrijven die patiëntgegevens beheren.
  • Applicaties die gebruikt worden door patiënten in het domein gezondheid/welzijn (voeding, slaap, activiteit, enz.)
  • Applicaties die communicatie en zorgsamenwerking tussen professionals en patiënten mogelijk maken.
  • Softwaretools die door professionals worden gebruikt om hun praktijken, afdelingen, workflows te beheren (bijvoorbeeld EPD’s, planningstools en CRM’s).

Meer informatie?

Kijk op https://samenkwiek.nu/page/meedoen/ of mail naar info@samenkwiek.nu

Inschrijven nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Schrijf in voor de nieuwsbrief van Samen Kwiek.

Prepare yourself for the future by setting up your business structures smartly! That way you are more flexible and can adapt to the market. And you can mitigate risks and take advantage of opportunities that come along.

Have you ever wondered if an investor wants to participate, will they participate in all your business or a part? And if you are short of hands, will you hire salaried staff or will you work with freelancers? What is sold in an exit and what are the tax implications?

Bernard de Vree, Manager Tax Advisor at BDO, will be happy to tell you the ins and outs of the pros and cons of the various business structures.

In addition, Bernard will take you through the smart set-up of your company to gain more tax benefits, for example from the innovation box. Furthermore, Bernard will discuss how to get a grip on complex issues with conflicting interests. A great tool for this is the Innovation Control Framework developed by BDO.

Bio Bernard de Vree, Tax Advice Manager

  • Graduated in accountancy, tax economics and tax law
  • Almost 15 years of experience as an accountant and tax adviser within SMEs
  • Affinity with the dynamics of developing innovative companies
  • Practical and proactive sparring partner

Live event
We organize this workshop in a live setting at Novio Tech Campus in Nijmegen and will take all necessary RIVM/national measures into account if needed. If a physical workshop is not possible, we will reschedule to a later date or convert to online.
 
Good to know
We will finish off with drinks & bites. This workshop is free of charge and facilitated in English. Please register upfront! 

To tailor this workshop more to your needs / questions, we will send you a few questions and ask you to answer them in advance. Of course, we will treat the answers confidentially.

We welcome new contacts, so feel free to share this invite with your network!

In tijden waarin energieprijzen exponentieel stijgen, de inflatie toeneemt, de rente steeds hoger wordt, de 1ste termijn van de belastingschuld vóór 31 oktober moet zijn betaald en de NOW-regeling mogelijk deels moet worden terugbetaald, kan het noodzakelijk zijn om een onderneming te herstructureren om financiële uitdagingen te voorkomen of overwinnen. Ook bij het realiseren van kansen zoals groeipotentie of de verkoop van een bedrijf kan het van belang zijn om een onderneming te herstructureren.

Wat kunt u verwachten?
Met dit webinar sluiten we onze campagne van 5 artikelen af en gaan we in op de diverse herstructureringsmogelijkheden. Van ieder daarvan bespreken we de kansen en risico’s: 

Herfinanciering, al dan niet door de bank
Het buitengerechtelijk akkoord
De Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA)
De surseance van betaling
Het faillissement (al dan niet met pre-pack), gevolgd door een doorstart

Daarnaast krijgt u praktische tips en er is gelegenheid tot het stellen van vragen.

Wat kunt u na dit webinar?
Na afloop van deze bijeenkomst:

 kent u de vijf belangrijkste juridische mogelijkheden tot herstructurering; en
• herkent u de noodzakelijkheid, kansen en risico’s daarvan, zodat (met de klant) direct kan worden beoordeeld welke van de herstructureringsmogelijkheden in die specifieke casus wel of geen uitkomst kan bieden.

Aanmelden kan hier.

De Autoriteit Persoonsgegevens liet eerder dit jaar weten dat de meeste datalekken plaatsvinden door hacks of andere cyberaanvallen. Ook oplichting vindt steeds vaker online plaats (phishing, BEC-fraude etc.) Hoe kunt u uw organisatie daartegen digitaal beschermen?

Wat kunt u verwachten?
Tijdens het webinar bespreken Joost en Annemarie hoe u binnen uw organisatie aan de slag kunt gaan met cybersecurity. Denk aan hoe datalekken te voorkomen, maar ook hoe daarmee om te gaan. Want als er onverhoopt toch een datalek plaatsvindt, dan moet zo snel als mogelijk (schadebeperkend) gehandeld worden.

Daarnaast kan het zinvol zijn de afspraken met ICT-leveranciers onder de loep te nemen. Welke afspraken kun je beter wel of juist beter niet maken? Of wel hoe kunt u uw bedrijf beschermen?

Wat kunt u na dit webinar?
Na het webinar kunt u binnen uw organisatie de volgende stappen op het gebied van cybersecurity zetten en/of de bestaande werkwijze kunt aanscherpen:

  • Het signaleren van een datalek;
  • Welke stappen u moet nemen bij een datalek;
  • Cybersecurity problemen signaleren;
  • Scherper toezien op verantwoordelijkheden van IT-leveranciers bij beveiliging en het maken van back-ups; en

Tips voor het beoordelen van IT-contracten.

Ja, ik schrijf me in.

What’s the value of your company?
Valuation of a company is almost always hard. Sentiments play a role, but also the fact that there are many alternative ways to look at the value of a company. This is of course even more true if you run a start-up as the past offers little foundation to determine future performance and worth. But for all growth stages valuation is immensely important since external financing is in most cases the only way to grow. Therefore, it’s necessary that you understand how valuation works, that you know how best to prepare for negotiations and how to determine the conditions. This is what this workshop offers. It helps create a better understanding of company valuation and investment terms as well as the process to reach an investment deal.

Understanding the other site of the table
Investors and entrepreneurs both want a deal that makes them happy. In order to have fruitful discussions about the valuation of your company, it’s therefore important for both sides of the table to have a good understanding of each other’s perspective. What does an investor look for in a business case? What is expected from you as an entrepreneur? But also, what can you expect from an investor? Now during the deal making phase, but also later on as a shareholder in your company? Instead of looking for a bigger slice of the pie, the goal should be to make the pie bigger for everyone at the table. 

Legal issues regarding the participation of investors
When an investor and entrepreneur cooperate, in principle, they have the same objectives. But that’s not the case on all aspects of the cooperation. For instance regarding an exit or the relationship between the management board and the general meeting of shareholders. These are some of the most important issues in the cooperation between an entrepreneur and an investor. Thorough thought on these issues upfront contribute to a smooth cooperation between entrepreneur and an investor.

Presenters
Emile Sahar, Poelmann van den Broek Lawyers
Maurice Koopmans, Aeternus corporate finance
Bram ten Bok, Oost NL

Live event
We aim to organize this workshop in a live setting and will take all necessary RIVM/national measures into account. If a physical workshop is not possible, we will reschedule to a later date.

Good to know
We finish off with drinks & bites. This workshop is free of charge and facilitated in English. Please register upfront! 

We look forward to meet you!


The workshop is meant for investment seeking start-ups/ scale-ups; entrepreneurs that are either in or approaching the phase to find and contract investors. There is a maximum of 16 participants. And to prepare for this wokshop we will ask you to answer some questions in advance.

On the 5th of October, over 100 scientists, investors and entrepreneurs came together at the second Radboudumc Investment Day. The event, jointly hosted by Radboudumc, Oost NL and Briskr, aims to accelerate innovation in healthcare by creating new business opportunities and forging strong public-private partnerships.

This years’ edition featured an inspiring line-up of speakers with broad expertise in (bio)medical innovation, med tech and AI. Together, they touched upon the main challenges and opportunities that scientists and entrepreneurs face when they try to bring their research to the market. One key takeaway was the importance for scientist and (potential) investors to get in touch early on in the research process. That makes it easier to align applied research with societal needs and lowers the chance of promising start-ups folding in the infamous ‘valley of death’.

In addition to the plenary sessions, attendees had ample opportunity to partake in one-on-one meetings, some of which were pre-arranged via a digital match-up platform.

The spirit of the event was aptly summarized by Constantijn van Oranje, special envoy at TechLeap, during the panel discussion at the end. He emphasized the importance of creating a culture at academic institutions that actively supports and even celebrates entrepreneurial scientists. For while the academic pursuit of knowledge is a valuable endeavor in itself, translating the fruits of research into market success and societal impact is equally important and that’s why we will organize the event next year as well.