Derde Radboudumc Investment Day opnieuw druk bezocht
Op 12 oktober vond voor de derde keer de Radboudumc Investment Day plaats. Wetenschappers, ondernemers en investeerders uit de life sciences & health sector kwamen bij elkaar in het Radboudumc Experience om kennis uit te wisselen, te netwerken en te praten over nieuwe samenwerkingen.
Het evenement werd gezamenlijk georganiseerd door Briskr, Oost NL, Radboudumc en Radboud Universiteit. CFO Mark Janssen opende het evenement als gastheer namens Radboudumc. “Als Radboudumc willen wij een significant impact on health en healthcare hebben. Dat kunnen we niet alleen; dat doen we samen met ondernemers en investeerders. We hopen dus ook op deze dag dat er veel nieuwe connecties worden gelegd en nieuwe ideeën ontstaan, die uiteindelijk tot waardevolle verbeteringen leiden voor patiënten en de maatschappij.”
Hoge opkomst
Het animo voor het evenement was groot. Er waren bijna 200 deelnemers aanwezig, zo’n 60% meer dan bij de vorige editie. Alle doelgroepen waren ook ruim vertegenwoordigd. Naast presentaties van experts uit het veld konden de deelnemers dit jaar ook productdemonstraties bekijken van negen innovatieve ondernemers.
De keynote speaker dit jaar was Nettie Buitelaar, CEO van Biotech Booster. Zij raakte een snaar bij het publiek met de observatie dat Nederland goed scoort bij wetenschappelijke kennisontwikkeling en patentaanvragen in de biotechsector, maar onderaan bungelt als het gaat om het vertalen van die kennis naar succesvolle producten en bedrijven. Het Biotech Booster-programma hoopt dat laatste te gaan verhelpen.
Tussendoor maakten veel deelnemers gebruik van de mogelijkheid om 1-op-1 gesprekken te hebben, die van te voren en tijdens het evenement ingepland konden worden via een matching tool. Eén van de aanwezigen, CEO Hans Platteeuw van Galenicap, had zelfs al een succesverhaal te melden: “Ik ben vorig jaar op dit evenement mijn investeerder tegenkomen. Nu ben ik hier om zelf te kijken of ik andere mensen verder kan helpen met hun idee.”
Lars Boogaard wint postercompetitie
De Investment Day kende dit jaar voor het eerst een postercompetitie. De inzendingen werden niet alleen op hun wetenschappelijke kwaliteit beoordeeld, maar ook op hun potentieel uiteindelijk tot een succesvol product uit te groeien. Promovendus Lars Boogaard won de competitie met zijn concept voor een aanpasbaar pessarium dat door gebruikers zelf in de juiste vorm te brengen is. Hij ontving een stimulatieprijs van 2500 euro voor zijn idee.
Brug slaan tussen wetenschap en ondernemerschap
Dagvoorzitter Martijn Kriens, programmamanager bij Briskr en mede-initiatiefnemer van het evenement, benadrukte bij de afsluitende paneldiscussie nogmaals het belang van goed contact tussen alle drie de doelgroepen. “Sommige investeerders doen niets anders dan honderden businessplannen lezen die ze opgestuurd krijgen, in de hoop dat er een keer iets goeds tussen zit. En sommige wetenschappers produceren in hun leven honderden peer-reviewed artikelen, zonder dat er ooit in de praktijk iets met hun kennis wordt gedaan. Mijn hoop is dat zij vaker én eerder met elkaar in gesprek gaan, zodat ze elkaar beter gaan begrijpen en in afstemming met elkaar toewerken naar impact op onze maatschappij, ook in de periode tussen de evenementen door, want een nieuwe datum is reeds gepland; woensdag 9 oktober 2024.”