Scaling to Germany: aanbod Nederlandse healthbedrijven past perfect bij vraag in Duitsland
Bedrijven in de medtech, ehealth en hightech hebben grote interesse om de Duitse markt te betreden. Tijdens het event Scaling to Germany – expand your health innovation in Nijmegen vertelde Frank Speer van Business Metropole Ruhr welke contacten cruciaal zijn voor succes bij de oosterburen.
Opschalen naar Duitsland wordt door veel jonge bedrijven in Nederland als serieuze optie onderzocht. Daarom organiseerde Briskr op 20 maart Scaling to Germany – expand your health innovation in Nijmegen.
De reden is eenvoudig. Wanneer Nederlandse startups succesvol zijn, lopen ze al snel tegen de grenzen van hun eigen land aan, concludeert Techleap in het The State of Dutch Tech 2023 Report. Om de groei door te zetten, is meer kapitaal en een grotere markt nodig. “En dan wordt de stap naar Duitsland plotseling interessant”, aldus manager internationalisering Frank Speer van Business Metropole Ruhr (BMR).
Nederlanders ontdekken het Ruhrgebied
Speer was een van de sprekers tijdens het evenement in Nijmegen waar 25 health-ondernemers op af kwamen. Hij merkt hoe de interesse in Duitsland van Nederlandse bedrijven toeneemt. Zo sprak hij op verschillende events in Nederland en ontving hij afgelopen jaar een health-delegatie uit de regio Arnhem-Nijmegen in het Ruhrgebied.
Toch staat het Ruhrgebied nog niet bij iedereen op de radar, merkt Speer. Hij wijst erop dat wanneer je een cirkel van 100 kilometer trekt rond Arnhem en Nijmegen, je binnen 1 uur 10 miljoen mensen kunt bereiken. “En 5 miljoen mensen hiervan wonen in Duitsland. Het Ruhrgebied is vanuit Nijmegen dichterbij dan Amsterdam.”
En als Nederlanders zaken willen doen in Duitsland, dan rijden ze vaak aan het Ruhrgebied voorbij, merkt hij. “Dan gaan ze naar München, Hamburg of Berlijn, terwijl de echte kansen gewoon hier om de hoek in Essen, Düsseldorf of Bochum liggen.”
De manager internationalisering van Business Metropole Ruhr zegt dat niet zomaar omdat hij graag voor eigen parochie preekt. “We hebben vergeleken met de rest van Duitsland een excellente gezondheidszorg. Het Ruhrgebied heeft de hoogste dichtheid van ziekenhuizen van het land. Het gaat om 90 klinieken met in totaal 39.000 bedden.”
Ondersteuning bij het vinden van de juiste contacten in Duitsland
Op het event bij Briskr kreeg Speer goede vragen, zegt hij. “Veel vragen gingen over hoe het Duitse zorgsysteem in elkaar zit. Welke stakeholders zijn belangrijk om jouw product of dienst te laten slagen?”
Wat duidelijk werd tijdens de bijeenkomst is dat je als Nederlands bedrijf warme contacten nodig hebt. “Naast het kennen van de stakeholders moet je ook weten welke opinieleiders je in jouw branche voor je moet zien te winnen. Als BMR hebben we veel ervaring in het leggen van de juiste contacten.”
Dat kon de volgende spreker Floor Waardenburg als CEO van Cue2Walk International bevestigen. Zijn bedrijf wordt door BMR begeleid bij het betreden van de Duitse markt. “Ze waren vorig jaar mee met een Nederlandse scale-updelegatie naar het Ruhrgebied”, vertelt Speer. “Later hebben we hen individueel meegenomen naar strategische contacten in Bochum en Bottrop. Inmiddels hebben ze een pilotproject gestart met een kliniek in Essen. Zo hebben we dankzij onze netwerken heel snel samen stappen kunnen zetten. Zijn verhaal geeft ook de andere Nederlandse bedrijven moed.”
Aanbod Nederlandse healthbedrijven past goed bij de vraag in Duitsland
Daarbij past de vraag vanuit het Ruhrgebied erg goed bij het aanbod van Nederlandse healthbedrijven, zegt Speer. “Qua innovatie in de zorg loopt Nederland over het algemeen enkele jaren voor op Duitsland. Dan komt het erg goed uit dat juist in het Ruhrgebied men erg open staat voor deze nieuwe oplossingen.”
Volgende events:
- 11 april: webinar ‘Scaling to Germany’ georganiseerd door Business Metropole Ruhr en Dutch Basecamp. Aanmelden: https://dutchbasecamps.typeform.com/to/GcYzenVF?typeform
- 27 en 28 mei: ruhrSUMMIT in Bochum, het grootste regionale innovatie- en start-up-evenement. De RVO en het Nederlandse Consulaat-Generaal Düsseldorf organiseren hier een Nederlands paviljoen. BMR organiseert op 27 mei een speciale ijsbreker voor Nederlandse en andere internationale bezoekers. https://ruhrsummit.de/en/
- 19-21 juni: BMR organiseert een pre-event op “The Next Web” conferentie in Amsterdam en heeft een stand op het evenement